Cercar en aquest blog

3/22/2016

A les Terres de l’Ebre, Ensenyament ofereix un 35% més de places de P3, respecte el padró

A les Terres de l'Ebre, Ensenyament fa una oferta inicial de places de P3 respecte al padró més àmplia que els cursos anteriors. Així doncs, a P3 s'ofereixen 2.163 places, 560 més de les que correspondrien segons el padró, que preveu 1.603 infants, el que suposa un 35% més de places ofertades inicialment respecte els nens i nenes empadronats. Aquests càlculs s'han realitzat en base a una ràtio de 25 alumnes a P3, la ràtio definitiva però la determinarà la matrícula, que en el curs passat de mitjana va ser de 20,34 per a P3. 

Quant als criteris i els procediments seguits per determinar l'oferta inicial del curs 2016-2017 cal destacat que els Serveis Territorials d'Ensenyament han hagut de fer la programació donant resposta a la davallada d'alumnat de P3, segons el padró un nombre de 77 infants menys. Tenint en compte aquestes dades, els Serveis Territorials d'Ensenyament i les administracions locals s'han reunit en les taules mixtes de planificació i han treballat en el marc de la coresponsabilitat per a acordar l'oferta més adequada a cada municipi emprant criteris qualitatius.

Pel que fa als criteris, el Departament ha programat l'oferta de 2163 places a P3 i de les 1914 places de 1r d'ESO, amb l'objectiu de donar resposta a les necessitats d'escolarització per a garantir el dret a l'educació de tothom, harmonitzant-lo amb els drets individuals dels alumnes i de les famílies, assegurant d'aquesta manera la qualitat de l'educació i la cohesió social. 

Ampliació de dos projectes pilot

A més a més, de cara al curs 2016-2017 s'amplia el pla experimental per a la implantació del 1r cicle d'educació infantil en escoles rurals. Concretament, es preveu un increment a les ja existents el curs passat als municipis de Freginals, Godall i Mas de Barberans. Es duu a  terme en municipis amb baixa densitat de població, amb un nombre d'infants d'1-3 anys molt reduït, i sempre amb el compromís de l'ajuntament i l'acord del centre educatiu i les famílies.

D'altra banda, també s'amplia el pla pilot corresponent a la jornada contínua a  primària. Així doncs, per al curs vinent horària a més de l'Escola Sant Jordi de l'Ametlla de Mar, és possible la incorporació d'alguna escola més al pla pilot 2016-19. Les escoles que participaran en el pla pilot garanteixen l'equitat als alumnes i compleixen els criteris específics establerts que consten amb l'acord de tota la comunitat educativa.

Per primera vegada tots els alumnes de Catalunya que estan cursant segon cicle d'educació infantil, primària i ESO, consten en el Registre d'alumnes de Catalunya (RALC) i tenen un identificador de l'alumne, que els centres han comunicat a les famílies per millorar el procés de preinscripció i matrícula. L'objectiu d'aquest registre és tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne, i que alhora permeti desenvolupar el seu dossier personal d'aprenentatge.

Calendari de preinscripció

La preinscripció escolar per al curs 2016-17 començarà el proper 30 de març i acabarà el 7 d'abril. La majoria de sol·licituds de preinscripció seran pel primer curs de l'educació infantil de segon cicle (P3), que és quan els nens i nenes comencen a assistir a les escoles, i el primer curs d'ESO, que és quan inicien els estudis als instituts. La matriculació s'haurà de realitzar del 13 al 17 de juny per als alumnes d'infantil, primària i primer d'ESO i, entre el 27 de juny i l'1 de juliol, per als de segon, tercer i quart d'ESO. 

En relació als criteris d'admissió dels alumnes, s'incorpora enguany una novetat pel que fa a la puntuació per a obtenir prioritat en l'accés a una plaça, específicament pel que respecta a l'adscripció de centres. La novetat és que només es consideraran centres únics a efectes de preinscripció quan l'adscripció sigui d'una única escola a un únic institut. D'aquesta manera, s'aconsegueix que en casos d'adscripció múltiple -de diverses escoles a diversos instituts- l'existència de germans en el centre només atorgui prioritat per a l'accés a aquell centre en concret.