Cercar en aquest blog

6/28/2017

Les empreses dels sector agroalimentari de la Terra Alta treballen la millora de les seves estratègies de màrqueting i enfocament comercial

Una vintena de productors agroalimentaris de la comarca de la Terra Alta (cellers, productors d'oli i altres productes alimentaris) van participar el passat dijous dia 22 de juny en la primera sessió de formació del cicle "Estratègies de màrqueting per a empreses agroalimentàries de la Terra Alta", que consta en total de 4 sessions en les quals s'abordaran qüestions rellevants per tal d'ajudar les empreses a revisar les seves estratègies de màrqueting i millorar-les amb l'objectiu de reforçar la seva posició en el mercat. Les sessions formatives tractaran aspectes claus com ara l'estratègia comercial, la política de màrqueting, i més específicament aspectes vinculats als producte com ara el branding, naming i packaging. Aquesta acció s'inscriu en el marc del programa "Treball a les 7 Comarques"Terra Alta Més", Programes de Suport al Desenvolupament Local subvencionat pel SOC (Servei Públic d'Ocupació de Catalunya).

Una destacada i transversal representació d'empreses i productors agroalimentaris de la Terra Alta van assistir el passat dijous dia 22 de juny al Centre Empresarial de la Terra Alta (Gandesa) a la primera sessió formativa del cicle "Estratègies de màrqueting per a empreses agroalimentàries de la Terra Alta", que sota el nom de "L'estratègia comercial de l'empresa, el posicionament del producte, la marca i la distribució" va fer èmfasi en la importància de tenir una bona estratègia comercial, un posicionament adequat i la importància de les marques i les polítiques de preus. La sessió va ser presentada per Lluís Ramis, de Cluster Development, i va ser impartida per Xavier Ybarguengoitia, expert en estratègia comercial i amb una àmplia i exitosa trajectòria internacional en el sector del vi.

Durant la sessió de formació, que també va comptar amb la presència dels impulsors del projecte, es van presentar les tendències en els mercats de l'oli i del vi i l'actual escenari en el qual les empreses han de fer front al mercat: excés d'oferta, dificultats per diferenciar producte que fan de la marca un element essencial per competir amb èxit així com l'adaptació de les empreses i els seus productes al consumidor final que es troba en el centre de la presa de decisions de les empreses. En el context internacional, a més, sorgeixen nous competidors de països amb menys tradició elaboradora que entren amb força en els mercats i amb productes menys convencionals que exigeixen als sectors del vi i de l'oli una resposta davant aquesta nova realitat. Les noves zones de consum (mercats emergents) i nous perfils de consumidors són també oportunitats que es varen exposar en cada cas. Per últim, es van desgranar els components de l'estratègia: el model d'empresa, el desenvolupament de marques fortes, la importància de la innovació i l'excel·lència i la determinació d'expansionar-se per consolidar la posició competitiva de les empreses. En aquest sentit, es van fer reflexionar al voltant de la visió i la missió de les empreses com a factors essencials per marcar el camí a seguir així com els objectius que a curt termini les empreses han de saber explicitar i treballar per assolir-los. Finalment, es va debatre entorn dels conceptes com la distribució, la marca i el preu que estan fortament interrelacionats i sobre els quals un bon enfocament i gestió pot resultar en l'èxit per les empreses independentment de la seva dimensió i sector.

Les següents sessions d'aquest cicle tindran lloc els dies 4 de juliol, 20 de juliol i 28 de setembre.

Les sessió del 4 i del 20 de juliol, sota el nom de "Metodologua per treballar en etiquetatge, packaging, branding i naming", que estaran impartides per Eva Minguella i Guillen Virgili en el primer cas, i Xavier Bas en el segon cas, seran eminentment pràctiques i a través d'exemples i casos reals s'exposaran les claus a tenir en compte per una bona definició del producte, la seva presentació i comunicació i quin camí cal seguir per tal de fer una bona gestió del portafoli de productes i de marques. A partir d'aquestes sessions, les empreses participants podran repensar aquests elements d'algun dels seus productes o desenvolupar-ne de nous tenint en compte les recomanacions facilitades pels experts i aplicar la metodologia que els haurà estat presentada.

Per últim, el dia 28 de setembre es durà a terme la darrera sessió de formació que amb el nom d'"Interrelació de les variables de màrqueting i criteris de compra dels clients", que partint d'un profund coneixement del mercat farà una aproximació sobre com els productes un cop definits han de donar resposta a les necessitats actuals dels diferents tipus de clients (consumidor finals, caps de compres, etc.).

Enguany, el Consell Comarcal de la Terra Alta, dins el mateix programa "Terra Alta Més" també ha impulsat dos altres projectes dirigits al reforç de la competitivitat de les empreses agroalimentàries de la Terra Alta.

En primer lloc, l'acció dirigida al sector de l'oli denominada "Estratègies de futur i pla d'acció per al sector de l'oli i les olives de la Terra Alta", que consisteix en un procés de reflexió estratègica per al sector oleícola de la Terra Alta, en el qual es determinaran els principals reptes estratègics del sector, les àrees de millora per a fer front a aquests reptes i establir una pla d'acció per a cadascuna de les estratègies identificades que permeti en els propers anys que les empreses productores d'oli de la comarca tinguin una millor posició en el mercat i puguin créixer de forma notable i sostinguda.

I en segon lloc, una acció dirigida al sector vitivinícola, consistent a millorar l'entrada dels vins de la Terra Alta de gamma mitjana i alta en el mercat català, en concret a la zona de la Costa Daurada, i que suposa la continuació de les accions ja implementades en els darrers anys per a millorar la presència d'aquests vins en el mercat de Barcelona. En els propers mesos es treballarà conjuntament amb els cellers en el desplegament d'aquesta iniciativa, que ha de permetre al sector millorar la seva presència en els canals com la restauració i les botigues especialitzades o bars de vins de la Costa Daurada i les principals ciutats del territori com Tarragona i Reus.