Cercar en aquest blog

3/17/2017

Unió de Pagesos valora com a moderat l’augment d’un 20% de mitjana del preu de l’oli d’oliva en origen i recorda que només permet mantenir l’activitat dels productors


Unió de Pagesos considera que l'increment d'un 20% de mitjana del preu de l'oli d'oliva que perceben els productors aquesta campanya no implica que s'hagin disparat els preus en origen, ja que tenint en compte els costos de producció que implica el conreu, aquest augment tan sols permet garantir l'activitat en el sector.

 

El preu en origen se situa ara en 3,77 euros per quilo de mitjana, segons Poolred (entitat que elabora els preus diaris de l'oli), un 20% per sobre els 3,15 euros per quilo de fa un any i un 11% per sobre els 3,50 euros per quilo de final del 2016.

 

Per al sindicat cal tenir en compte que el preu actual de l'oli d'oliva verge extra de 3,70 euros el litre, és semblant al de la campanya anterior, i fins i tot menor que en la de fa dotze anys, 2005-2006, en la què es van superar els 4,20 euros el litre.

 

Unió de Pagesos recorda que el preu mitjà percebut pels agricultors catalans per les seves olives entre el 2009 i el 2015 va ser de 0,32 euros per quilo, i de 2,20 euros el litre d'oli d'oliva verge extra, un nivell de preu per sota dels costos de producció de la majoria d'explotacions, fet que les va situar al límit de la rendibilitat.

 

A més, des del 2015, les condicions climàtiques com les fortes sequeres dels països productors han suposat una davallada de les existències a nivell mundial, fet que a hores d'ara està comportant un augment moderat del preu de l'oli d'oliva aquesta campanya 2016-2017 respecte a les anteriors.

 

L'augment del 20% del preu d'aquesta campanya és conseqüència d'una davallada del 20% de producció d'oli a tot el món i d'un 15% a la Unió Europea. El darrer informe de la Comissió Europea (CE), del febrer, estima que aquesta campanya la producció total mundial es tancarà amb 2.676.000 tones d'oli, un 20% inferior a la campanya 2015-2016. A la Unió Europea (UE) la producció serà d'1.850.000 tones, un 15% inferior a la campanya anterior.

 

D'altra banda, els països no comunitaris patiran una davallada del 3% de la producció. A més, la CE estima que s'acabarà la campanya amb uns estocs de 344.000 tones a la UE, per sota de la mitjana de 460.000 tones de les darreres cinc campanyes. L'Estat Espanyol patirà una davallada de només el 6% de la producció, però en països veïns com Itàlia s'estima que la davallada serà del 49% de la producció, del 36% a Grècia i del 24% a Portugal.

 

Tot i això, Unió de Pagesos remarca que l'augment del preu en origen és moderat si es considera la manca d'oferta d'oli al mercat. A més, cal insistir en que els preus pagats als productors espanyols es troben molt per sota dels preus que perceben els productors italians, que al mes de gener cobraven l'oli a 5,90 euros per quilo, un 64% més que els espanyols, que el rebien a 3,60 euros per quilo. El preu de l'oli pagat al productor espanyol es troba al nivell del preu pagat al grec o al tunisià, quan els costos de producció en aquests països és força inferior.

 

No obstant això, aquest augment moderat del preu en origen de l'oli encara no s'ha traslladat als lineals de les grans superfícies i supermercats. Segons les dades del Ministeri d'Economia, el preu de venda al públic de l'oli d'oliva verge extra més freqüent la setmana del 6 al 12 de març va ser de 4,84 euros el litre, una mica per sobre els 4,72 euros el litre de la setmana anterior, i, el més remarcable, al mateix nivell que fa un any, quan els consumidors trobaven aquest oli per 4,82 euros el litre. Per a Unió de Pagesos, aquestes xifres demostren que l'estratègia de la distribució consisteix en continuar utilitzant l'oli d'oliva com a producte reclam. En aquest sentit, el sindicat estarà amatent a qualsevol possible incompliment de les normes de competència i de comerç per part de la distribució en el cas d'observar indicis de venda a pèrdues per part dels operadors.

 

Unió de Pagesos apel·la a la responsabilitat de tots els agents que participen en el mercat de l'oli d'oliva per no crear alarmisme quan els preus en origen, com passa ara, són més alts que anys anteriors però en realitat només permeten cobrir costos als agricultors, i per pagar el preu que correspon als productors quan el mercat es trobi més saturat.