3/21/2017

Sexta edició del programa Premsa a les Escoles

El 2 de març va començar la sisena edició del programa "la premsa a les escoles" a les Terres de l'Ebre que arribarà a un total de cinc centres de ensenyament i prop de 300 alumnes de secundària de les quatre comarques, mentre que a tot Catalunya s'arribarà als gairebé 3.500 alumnes.

Durant tot el mes, més d'una vintena de col·legiats/des de totes les demarcacions del Col·legi de Periodistes de Catalunya es desplaçaran als diferents centres escolars que han sol·licitat participar, amb un repartiment proporcional arreu del territori. Així, a la província de Barcelona hi participen 30 centres, a Tarragona, Lleida i Girona 10; i a NOTA DE PREMSA les Terres de l'Ebre i la Catalunya Central, 5 respectivament.

Pel que fa concretament al centres de les Terres de l' Ebre, el repartiment abraça les quatre comarques. Així, a la Terra Alta el programa arriba per primer cop a l' Institut - Escola Mare de Déu del Portal de Batea; a la Ribera d' Ebre i també per primer cop, hi participa l' Institut Escola 3 d'abril de Móra La Nova; al Baix Ebre trobem una altra nova incorporació amb el Col·legi Teresià de Tortosa, mentre que, finalment, a la comarca del Montsià els dos centres d'enguany són repetidors: l'Institut Tecològic d' Amposta i IES Ramon Berenguer IV, també d' Amposta.

Els periodistes que participen en aquest projecte tenen tots una àmplia trajectòria professional en l'àmbit periodístic que els hi permet transmetre la seva experiència i el seu coneixement sobre l'ofici i la importància que tenen els mitjans de comunicació en la nostra societat. Per això es fan servir exemples i casos pràctics amb diferents materials, com projeccions de vídeos, portades històriques de diaris i notícies recents.

Cada sessió compta amb una participació mitjana d'entre 40 i 80 alumnes que tenen l'oportunitat d'analitzar, entre d'altres temes, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, conèixer millor l'ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors. També s'inclou una part de taller pràctic, amb la premsa del dia i la implicació dels alumnes amb preguntes i elaboració de peces informatives, per veure de forma directa el treball dels professionals de la comunicació.

Especial atenció a les xarxes socials

Des de fa uns anys, els periodistes que realitzen aquestes xerrades han comprovat com la "dieta mediàtica dels adolescents", és a dir, les principals formes de comunicació i consum informatiu són les xarxes socials. En aquest sentit, des del Col·legi de Periodistes de Catalunya s'incideix darrerament en recordar les diferències entre canals d'informació i mitjans de comunicació avalats per la feina dels professionals.

La degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet, recorda que "aquesta iniciativa és un pas més per incorporar i apropar el periodisme a les aules amb la idea que els més joves analitzin els mitjans de comunicació des de diferents vessants, per promoure i lluitar contra les desigualtats i estereotips".

Per la seva banda, Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària "la Caixa", afirma que "el bon periodisme, rigorós, contrastat i plural és la millor garantia de llibertat. I la seva essència no ha canviat. És sempre la mateixa, independentment del canal informatiu i de l'evolució dels temps. Creiem que en un context en el que la sobreinformació sovint genera desinformació, mantenir aquesta essència i compartir-la amb els nostres joves de la mà de professionals, és una eina poderosa per a la construcció d'un futur millor".

Valoració del projecte

EduCaixa, el programa educatiu de l'Obra Social "la Caixa" i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, comparteixen un objectiu comú: fomentar el coneixement dels mitjans de comunicació, promoure el respecte al pluralisme informatiu i crear consciència del paper que exerceixen aquests mitjans en una societat democràtica, lliure i plural. La iniciativa, a més, constitueix, avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a conèixer i posicionar-se davant d'una realitat complexa, amb un alt grau de diversitat i en constant canvi.

La valoració dels programa "la premsa a les escoles" per part dels alumnes, professors i periodistes participants ha estat en totes les edicions sempre molt positiva, que en molt casos els anima a repetir. A l'edició de l'any passat, la mitjana dels centres educatius que van participar-hi, van atorgar un notable alt a la iniciativa, i la majoria creu que els seus alumnes tenen després una millor comprensió de la funció social dels mitjans de comunicació. Els professionals que hi van participar, tots col·legiats i col·legiades, van fer també una valoració molt satisfactòria de l'experiència, i destaquen l'interès que molts estudiants mostren també per la professió i les diverses opcions formatives al respecte.