Cercar en aquest blog

10/24/2014

La iniciativa Tamunt de Tortosa rep un Premi Francesc Candel

 

La iniciativa Tamunt. Joves, pertinença i identitat cultural de l'Associació per la Cooperació, la Inserció Social i la Interculturalitat (ACISI) de Tortosa, ha estat distingida amb un dels Premis Francesc Candel que la Fundació Lluís Carulla ha atorgat en aquesta onzena edició. El jurat raona que "conscients que els joves d'origen estranger són un dels segments de població, més afectats per la crisi econòmica i la manca d'oportunitats, ACISI, amb el suport de L'Obra Social La Caixa i el Departament de Benestar Social i Família, va posar en marxa a Tortosa el programa Tamunt, que consisteix a posar els joves en risc d'exclusió i amb crisi identitària en contacte amb la natura a través d'activitats que els ajudin a millorar la seva autoestima i la seva competència personal. Després de cinc anys, els que hi han participat han creat relacions de confiança, han millorat el seu rendiment escolar i han incidit en la millora de la convivència ciutadana a l'escola, al barri i a l'entorn natural".

 

D'altra banda, en aquesta XI edició dels Premis Francesc Candel la música i les arts escèniques hi són molt presents. No en va són la base d'altres tres projectes que aquest any han rebut distincions. Concretament, Xamfrà, de l'Arc Taller de Músic, de Barcelona; el Cor Àkan, de la gironina  Associació Àkan; i el Taller de teatre, de la Fira de Teatre al Carrer i Oficina d'Acció Social i Ciutadania de l'Ajuntament de Tàrrega de la ciutat de l'Urgell.

 

L'altra iniciativa guardonada, el Taller d'estudi assistit a famílies, alumnes, pares i fills en aprenentatge dialògic de l'Escola Mas Masó de Salt, té a veure amb una experiència que pren com a base el model educatiu de les Comunitats d'Aprenentatge, amb les famílies com a grup actiu i dinàmic.

 

Aquestes propostes han estat distingides d'entre un gruix de 52 que es van presentar per un jurat format per Imma Boj, Orland Cardona, Andreu Domingo, Carles Duarte, Najat El Hachmi, Josep Gonzàlez-Agàpito, Núria Llevot, Sandra Rodríguez i Laia Tomàs.

 

Els Premis Francesc Candel van ser creats per la Fundació Lluís Carulla amb la finalitat de reconèixer i difondre bones pràctiques en l'àmbit de la integració dels ciutadans catalans d'origen immigrant. Són cinc premis dotats amb 3.000 euros cadascun. Enguany, coincidint amb el cinquantenari de la publicació d'Els altres catalans de Francesc Candel, arriben a la seva onzena edició.

 

Els guardons es lliuraran dimarts dia 28 d'octubre, a les 19 hores, al Pati Llimona (carrer Regomir núm. 3 de Barcelona). L'acte serà presidit per Neus Munté, consellera de Benestar Social i Família, i comptarà amb la presència de Montserrat Carulla, presidenta de la Fundació Lluís Carulla, i Xavier Bosch, director general per a la Immigració del Departament de Benestar i Família. En nom dels premiats parlarà Assumpta Eixarch, coordinadora de projectes d'ACISI.

 

 

Altres guardonats

 

r Xamfrà

L'Arc Taller de Música

Barcelona

 

Perquè és una iniciativa que afavoreix la gestió de la diversitat al barri del Raval mitjançant la música i les arts escèniques, a partir de considerar-les una font de riquesa que aporta nous valors a la societat catalana i, alhora, permet prendre consciència de la cultura, les músiques i les tradicions d'altres llocs del món. El projecte planteja la idea que les arts, en tant que idioma universal, ajuden els nens i les nenes a viure al món, entendre'l millor i saber-hi estar, i, com a espai creatiu, els proporciona les eines i habilitats socials necessàries per aprendre a conviure en la societat intercultural d'avui.

 

r El Cor Àkan

Associació Àkan

Girona

 

Per un projecte format per gent immigrada de més de vint països de totes les edats, amb dificultats per viure, que, mitjançant la formació d'un cor, els assajos i els espectacles, aconsegueix múltiples objectius: ser un canal d'expressió de la realitat del col·lectiu a través de les lletres de les cançons; acostar-la al públic amb els espectacles i que sigui reconeguda; tenir unes fites que engresquen i donen sentit a les seves vides; potenciar el sentiment de pertinença a través de les reunions per assajar; recuperar la força interior per afrontar els problemes de la vida diària, i afavorir la integració social amb l'aprenentatge de la llengua catalana.

 

r Taller d'estudi assistit a famílies, alumnes, pares i fills en aprenentatge dialògic

Escola Mas Masó

Salt

Experiència basada en el model educatiu de les Comunitats d'Aprenentatge, en què les famílies es constitueixen en un grup actiu de la comunitat educativa, és una bona mostra de com la implicació solidària i coordinada entre famílies, alumnes i mestres és indispensable per a l'optimització dels aprenentatges i la formació a l'escola. Aquesta participació activa i mancomunada afavoreix la cohesió social i esdevé un element de desenvolupament dels valors humans, socials i cívics de cadascun dels membres de la comunitat educativa que hi participa.

 

r Taller de teatre

Fira de Teatre al Carrer i Oficina d'Acció Social i
Ciutadania, Ajuntament de Tàrrega

Tàrrega

 

Es tracta d'una iniciativa original que es mou tant en l'àmbit de la inclusió social com en el de la creació col·lectiva i que involucra en el teatre persones d'origen immigrant residents a la localitat de Tàrrega. A partir de diverses temàtiques que s'uneixen en un taller-espectacle de la Fira Tàrrega ("la llar", "la pertinença a un lloc", "el ser estranger", "el ser sospitós"...), un grup de desconeguts comparteixen històries i vivències comunes i participen, amb la resta de la societat, en una recerca interactiva per reflexionar sobre el model de convivència i d'integració a Catalunya.