7/22/2014

Empresaris de Terra Alta defineixen accions per assolir nous reptes dins el mercat vitivinícola

Una desena d'empreses van participar en una jornada de grups de treball dins el marc del projecte de reflexió estratègica per les empreses vitivinícoles de la Terra Alta, projecte impulsat pel Consell Comarcal de la Terra Alta i que es defineix dins el marc de treball de "Terra Alta +".

La jornada ha resultat ser una passa destacada dins en el projecte, ja que assolint el seu objectiu de definició d'accions ha permès consensuar un pla d'actuacions per dinamitzar el sector i reforçar la posició competitiva de les empreses vitivinícoles que en formen part.

Ja fa mesos que el Consell Comarcal de la Terra Alta amb el suport del SOC (Servei d'Ocupació de Catalunya), amb el finançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal i els Fons Socials Europeus (FSE) va estructurar un projecte que permetés dinamitzar la competitivitat de les empreses vitivinícoles de la Terra Alta. Un cop realitzada la diagnosi del sector i identificats els principals canvis en el negoci i reptes empresarials el projecte ha arribat a la seva darrera fase; caracteritzada per definir accions que responen a les estratègies de futur del sector. Per tal de fer-ho, es van organitzar dos grups de treball: un dedicat a determinar accions per una estratègia enfocada al gran consum i un altre destinat a decidir accions de definició d'una estratègia de Terroir, de gamma mitja-alta.

La divisió dels grups de treball va estar determinada a decisió de cada una de les empreses en funció de la realitat i estratègia predominant de cada una d'elles. El grup de "Estratègia de Gran Consum" estava enfocat a definir formes de posicionar el producte dins el segment gran consum; una estratègia que respon, entre altres, a la fita d'atreure un consumidor més jove. Algunes de les accions determinades passen per posar en marxa un projecte que afavoreixi l'entrada dels vins de la Terra Alta en la gran distribució catalana, doncs es conclou que existeix un context de major demanda de vins catalans a Catalunya. També es va considerar la possibilitat d'oferir un programa de desenvolupament en gestió estratègica d'empreses i estratègia comercial adreçat als cellers de la Terra Alta, acció que respon a la voluntat de prioritzar l'apropament a la gran distribució que es dirigeix a un consumidor final més sofisticat.

Pel que fa al grup de treball de "Estratègia de Terroir/Gamma Mitja Alta", l'objectiu era tractar aspectes que permetessin créixer en el segment de gamma alta del mercat, posicionant els productes i dotant-los de visibilitat en el mercat català, però també visionant l'entrada en nous països. Per això es va establir una selecció de mercats d'interès per les empreses entre els quals destaquen Rússia o Japó. També es van identificar formes de millorar la distribució dels vins de gamma mitja-alt en la restauració a Catalunya, concretament en la zona de restauració de Barcelona. Alhora s'ha es busca atreure un nombre major de visitants als cellers de la Terra Alta, afavorint la venda directe a través d'accions dins l'enoturisme.

Finalment, també es va parlar de la importància de planificar missions que atreguin a importadors i prescriptors.

Aquestes dues sessions de treball es sumen a les anteriors presentacions dutes a terme fruit del procés d'anàlisi i treball de camp de les empreses del sector. La conclusió d'aquest reflecteix un sector que parteix d'unes magnituds econòmiques destacades ja que està integrat per 1.450 viticultors i 55 cellers, els quals treballen una superfície de vinyes de 5.800 Ha. Els resultats d'aquestes xifres es tradueixen en una facturació agregada de 41M€, dels quals 6,5M€ corresponen al valor de les exportacions. Quan a les característiques del sector, les quals han servit per definir els grups de treball, mostren un mercat que està experimentant variacions respecte el perfil del consumidor final. S'ha identificat canvis en la tria del producte (més sofisticat i de major qualitat) . També es presenten diferències en els competidors i en la distribució, aquesta última com a conseqüència de l'aparició de nous canals de venda.